torstai 6. maaliskuuta 2014

Lentolippujen ostaminen

Kuten useimmat teistä tietävät, irtisanouduin joku aika sitten työstäni. Olin asiakaspalvelijana yhdellä maailman vanhimmista lentoyhtiöistä niiden "keskusvaraamossa" (sales and service centre), joka palvelee 19 Euroopan maata, 11 eri kielellä. Omat kieleni oli suomi ja englanti. Koska olen ollut lentoyhtiöllä töissä, voisi sanoa että "sisäpiirin tiedot" on tavallista pulliaista paremmin hallussa.. Siksi haluankin jakaa teidän kanssa muutaman vinkin lentovarauksiin liittyen.

1. Varaa aina lentoyhtiön kautta
Kun varaat lentosi lentoyhtiön omilta nettisivuilta tai puhelimitse, olet jo voiton puolella. Kun varaus on tehty lentoyhtiön kautta, niin heillä on myös vastuu siitä varauksesta. Jos mikä tahansa menee pieleen, niin sen korjaaminen on aina paljon helpompaa, kun lentoyhtiöllä on täysi oikeus muuttaa ja muokata tietoja. Kts. seuraava.

2. Älä käytä online matkatoimistoja
(Tai käytä vaan mutta tiedossa riskit)
Tällä tarkoitan kaikkia netissä toimivia halvimman mahdollisen vaihtoehdon tarjoajia. Vaikka näissä palveluissa ei sinänsä ole mitään vikaa ja hinta saattaa olla pari euroa alhaisempi kuin lentoyhtiön omilla sivuilla, niin ongelmaksi muodostuu useimmiten ylhäällä mainittu fakta. Se kenelle olet rahasi antanut, on vastuussa lentolipuistasi ja varauksestasi, riippumatta siitä kuka on lentoyhtiö.

http://files.myopera.com/norskblu/blog/flight%20ticket.png
Source
Useimmiten online matkatoimistot kilpailevat hinnalla ja kaikkein halvimmalla hinnalla ostetut liput eivät ole muutettavissa. Jos olet tehnyt virheen (esimerkiksi nimessä tai lähtöpäivissä), muutosten tekeminen matkatoimistojen kautta on usein mahdotonta tai hyvin kallista. Ensinnäkin siksi että online matkatoimistojen tavoittaminen on hankalaa, osalla on asiakaspalvelu puhelimitse mutta osalla ei. Tai ainakin sitä kuulin jatkuvasti asiakkailta, jotka sitten soittivat meille hädissään. Kuulemma ei ole numeroa mihin soittaa ja kukaan ei vastaa sähköposteihin. Kalliiksi taas tulee jos muutos on mahdollinen, sillä siinä missä lentoyhtiö veloittaa lipun muutosmaksun ja mahdollisen erotuksen uuden ja vanhan lipun välillä, niin matkatoimisto lisää palvelumaksun, muutosmaksun, erotusmaksun jne jne. Koska tottakai, matkatoimiston pitää ansaita rahaa.

Matkatoimistot sanovat usein, että muutos heidän kauttaan ei ole mahdollinen, mutta ota yhteyttä lentoyhtiöön. Meillä taas on selkeät säännöt siitä, että jos lippu on matkatoimiston kautta ostettu, niin lähtöön saakka he ovat lipusta vastuussa ja me emme tee siihen minkäänlaisia muutoksia.

Ainoa poikkeus, jolloin suosittelen matkatoimiston käyttöä, on kun varaat lippuja, joiden matkakohteet vaatii useamman eri lentoyhtiön käyttöä. Jos käyttämälläsi lentoyhtiöllä ei ole oikeuksia maan sisäiseen liikenteeseen, niin todennäköisesti jatkolennon tulee olla eri lentoyhtiöllä. Kaikki lentoyhtiöt eivät ole partnereita keskenään, joten joskus lippujen yhdistäminen keskenään ei vaan onnistu. Jos esimerkiksi haluamasi lentoyhtiö ei tarjoa lentoja haluamaasi kohteeseen, on turvallisempaa varata koko matka matkatoimiston kautta kuin varailla itsekseen 5 eri lentoa ja kaikki eri lentoyhtiöiden sivuilta. Vaarana kun on että jos missaat yhden lennon tai se saapuu myöhässä, niin kellään muulla kuin sinulla itselläsi ei ole vastuuta siitä, että miten pääset jatkamaan matkaasi. Kun taas jos lennot ja jatkolennot löytyvät kaikki yhdeltä varaukselta, niin tilanne on jo paljon parempi.

3. Maksa luottokortilla
Jos maksussa on ongelmia, sen korjaaminen ja jäljittäminen on huomattavasti helpompaa silloin kun maksu on tehty luottokortilla. Myös rahojen palauttaminen on yksinkertaisempaa. Jos esimerkiksi varaat lipun ja päätät peruuttaa sen saman päivän aikana, jos olet maksanut luottokortilla, niin varaus ja maksu voidaan peruuttaa samantien, jolloin rahat palautuvat asap. Jos olet maksanut esim. verkkopankin kautta, niin rahojen palauttamiseen saattaa helposti kulua 3-4 viikkoa.

http://cdn.c.photoshelter.com/img-get/I00002bxFEBnFcwg/s/700/080403-Hawaiian-Airline-Bank-of-Hawaii-VISA-credit-card.jpg
Source
 4. Ongelmia maksussa? Ota heti yhteyttä!
Kun teet varausta netin kautta ja nettisivu lakkaa toimimasta/ilmoittaa errorista/ei mene eteenpäin tai sinulla on vain suuri epäilys, että nyt jokin meni pieleen.. ota samantien yhteyttä! Ja luonnollisesti otat yhteyttä siihen instanssiin, jonka nettisivuilla sitä varausta teit. Jos teit varausta lentoyhtiön nettisivuilla, niin soita lentoyhtiölle. Useimmiten jos saat erroria kun yrität maksaa, niin maksu ei ole mennyt läpi ja jos maksu ei mene läpi, niin varaus peruuntuu järjestelmästä automaattisesti. Mutta jos otat yhteyttä heti ja järjestelmä on luonut varauksen nimelläsi, niin tiedot löytyvät kyllä ja silloin maksun voi hoitaa myös puhelimitse. Ei kannata odottaa paria päivää, josko lentoliput ilmestyisivät sähköpostiin ja sitten vasta soittaa, koska silloin varaustasi ei ole enää olemassakaan ja useimmiten haluamasi liput haluamallasi hinnalla ovat jo menneet.

Ja vinkkinä, jos et ole maksamisen jälkeen saanut e-lippuja sähköpostiisi 1-2 päivän kuluessa, niin ota yhteyttä! Kannattaa myös tarkistaa että ne lipun tiedot on oikein.. nimeä ja matkustuspäivämääriä myöten.

5. Tiedä mitä ostat
Kun varaat lentolippuja netin kautta, niin lue myös se pieni printti. Varatessasi lentoyhtiön sivujen kautta, niin lipun ehdot ovat selvästi esillä (ja uskon että myös online matkatoimistojen sivuilta maininta löytyy millaista lippua olet ostamassa). Kun olet valinnut haluamasi lennot ja näet hinnan, niin siinä vieressä usein lukee että onko muutokset sallittuja ja millä hinnalla. Tottakai lipun hinta nousee jos haluat lipun, johon voi tehdä muutoksia mutta useimmiten vain muutamalla kympillä. Ja jos tilanne tulee eteen, jolloin lippua on muutettava, niin silloin se kymppi ei tunnu missään. On mahdollista ostaa myös fully flex-lippuja, joissa siis muutokset ja peruutukset on sallittuja ilman rajoituksia. Useimmat business luokan (mutta eivät kaikki!) liput on fully flex. Mutta tottakai sen huomaa myös hinnasta. Karusti sanottuna, sitä saa mistä maksaa. Pidä myös mielessä, että vaikka lippu sallisi muutokset, niin usein peruuttaminen ei ole sallittua. Eli jos et pääse matkustamaan, niin lippua voidaan kyllä muuttaa eri ajankohdalle, mutta jos peruutat, niin menetät rahasi.

6. Nimenmuutokset
En olisi itsekään aikaisemmin uskonut mutta.. on niin monia ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa omaa nimeään oikein. Tässä siis seuraavat täsmävinkit:

* Kun varaat, tarkista että kirjoitat etu- ja sukunimen niille varattuihin oikeisiin kenttiin. Ei niin, että etu- ja sukunimi ovatkin yhtäkkiä väärinpäin. Mrs Niemi Liisa, päivää.

*Tarkista ja tarkista vielä kerran että olet kirjoittanut nimen oikein. Kun varaat puhelimitse, niin kirjain kirjaimelta tavuttaminen on suositeltavaa. Meillä töissä käytetään Nato aakkosia.
Sierra Alpha November November Alpha Echo Echo Victor Alpha Mike Alpha Romeo India Alpha

*Lippuun riittää etu- ja sukunimi, kunhan se on ensimmäinen etunimi, joka on mainittu passissa. Jos matkustat Jenkkeihin, niin kaikki nimet tarvitaan.

*Ääkkösten kanssa voi olla hankala toimia.. jos katsot passisi kuvallista sivua, niin siellä alareunassa näkyy nimesi kirjoitettuna ilman ääkkösiä. Se kirjoitusasu, jolla nimesi on passissa, toimii myös lipussa.

Jokaisella lentoyhtiöllä on oma politiikkansa nimenmuutosten suhteen. Toiset sallivat lähes kaikki muutokset, kunhan ne ovat loogisia, toiset vain muutaman kirjaimen muutoksia ja toiset eivät salli ollenkaan. Pidä mielessä, että nimenmuutos ei tarkoita sitä että nimi muutetaan kokonaan toiseksi. Ikinä ei lipun "siirtäminen" toiselle ihmiselle ole mahdollista. Se on sääntö, josta ei luisteta. Järkevin selitys jonka keksin itse, on että siten estetään se, että joku yksityinen henkilö ostaa halvalla ison kasan lentolippuja omalla nimellään ja myy niitä sitten voitolla eteenpäin.

http://www.lasplash.com/uploads//4/Finnair_Flight_Review-2.jpg
Source
7. Varaustunnus tai lipunnumero
Varaustunnus, varauskoodi, booking reference, booking number, airline booking reference.. rakkaalla lapsella on monta nimeä. Menemättä likaisiin yksityiskohtiin, riippuen siitä missä varaus on tehty, niin yksi ja sama varaus voidaan löytää lukemattomin eri keinoin.  Varauskoodi koostuu yhteensä 6 kirjaimesta tai numerosta. Lipunnumero on pitkä numerosarja, joka alkaa aina 3 numeroisella koodilla, josta tunnistaa lentoyhtiön. Deltalla lippu alkaa 006-, Finnairilla 105-, KLM:llä 074-, Air Francella 057-, Alitalia 055- ja niin edelleen.. Koska varaustunnukset on joskus vaikeasti tulkittavissa, niin lipunnumero on aina toimiva ja varma keino, siinä kun on pelkkiä numeroita. Anyhow, kun soitat lentoyhtiölle tai matkatoimistoon, niin tarvitset jommankumman näistä tunnistuskeinoista. Pelkällä lennonnumerolla ja nimellä oikean varauksen löytäminen on hankalaa (mutta ei mahdotonta) ja suurin osa asiakaspalvelijoista sanoo suoraan, että soita takaisin sitten kun olet löytänyt jomman kumman näistä koodeista.

8. Älä oleta vaan ota selvää
Jos mitä, niin olen oppinut, että lentoyhtiöiden maailma on yhtä suurta sääntöjen viidakkoa ja jokainen soveltaa omaan tyyliinsä, asiakaskuntaansa ja markkinarakoonsa sopivalla tavalla. Kaikkialla ei todellakaan päde samat säännöt ja voit hienosti väitellä puhelimessa esimerkiksi minun kanssani, että ikinä xxx lentoyhtiöllä tämä ei ole ollut ongelma, ja miten tämä nyt voi olla näin hankalaa/kallista/epäinhimillistä xxx lentoyhtiön kanssa, mutta et pääse puusta pitkälle. Lentoyhtiöillä on erilaisia käytäntöjä check-in, online check-in, matkatavaroiden, istumapaikkojen, loungejen, lippujen muuttamisen, vauvojen, erikoismatkatavaroiden jne jne kanssa. Jo ennen kuin varaat, jos sinulla on jotain tiettyjä kriteerejä, niin valitse lentoyhtiö sen mukaan. Kun sinulla on lippu, niin ota selvää. Paras tiedonlähde on aina lentoyhtiön oma kotisivu. Jos et pääse puusta pitkälle, niin soita ja kysy. Jos aiot matkustaa koiran/kissan/pianon/kitaran/television/vauvan/suksien/sukelluslaitteiden/golfpackin tai periaatteessa ihan minkä tahansa muun kuin tavallisen matkalaukun kanssa, niin ota ihmeessä selvää asioista. Ja koska lentoyhtiöt tekevät bisnestä niin lisäpalveluilla kuin tavallisilla lentolipuillakin, niin on selvää, että ylimääräisestä joutuu maksamaan.

http://static.guim.co.uk/sys-images/MONEY/Pix/pictures/2011/6/16/1308211901502/baby-plane-airline-007.jpg
Source

http://globetrottingsoprano.files.wordpress.com/2012/03/cello-on-plane.jpg
Source

http://horsejunkiesunited.com/wp-content/uploads/2011/07/Manny-Plane.jpg
Source
En tiedä, oliko tässä nyt läheskään kaikki ne vinkit, jotka halusin jakaa teille tai oliko tästä kuinka paljon hyötyä.. mutta tästä aiheesta vastaan mielelläni kysymyksiin! Joten kommenttia alle :)

11 kommenttia:

  1. Kiitos näistä vinkeistä! Yleensä olen käyttänyt just noita online-matkatoimistoja, mutta täytyypä välttää niitä jatkossa.

    VastaaPoista
  2. Hyviä vinkkejä. Yhden voisin lisätä frequent flyerin näkökulmasta, josta et välttämättä ole niin haltioissasi ;) nimittäin soittaessa lentoyhtiölle, jos ensimmäinen asiakaspalvelija sanoo "ei", niin kannattaa soittaa vielä toisen tai kolmannen kerran. Ainakin Deltalla moni asiakaspalvelija ei yksinkertaisesti tiennyt "kaikkia kikkoja", ja esimerkiksi Deltan pisteillä KLM:n lentojen ostamiseen tarvitsi pari soittoa, sillä ekat pari asiakaspalvelijaa sanoi, että "there is no availability", ennen kuin löytyi joku, joka osasi lennot minulle varata.

    Tuo "Ota heti yhteyttä" on kyllä NIIN totta... Itse ostin kerran lentolipun Air Francen nettikaupasta käyttäen kahta voucheria. Sain jonkun errorin ja perään ranskankielisiä sähköposteja, joissa hinta oli ilmoitettu omituisesti, mutta koska sain kuitenkin oikean näköisen lipun ja oli muutenkin kiire, en viitsinyt lähteä soittamaan erikseen AF:lle aiheesta. Laittoivat kuitenkin myöhemmin sähköpostilla viestiä ranskaksi, että "ota meihin yhteyttä, olemme yrittäneet soittaa sinulle" (eivät siis olleet), jonka näin vasta seuraavana päivänä. Kun soitin, kävi ilmi, että toinen vouchereista ei ollut mennyt läpi, koska AF:n nettikauppa ylipäänsä ei hyväksy kahta voucheria (vaikka sellaiset voi sinne syöttää), ja olivat nyt laskuttaneet minulta toisen voucherin summan luottokortilta ilman hyväksyntääni eivätkä suostuneet palauttamaan rahoja ja vaihtamaan voucheriksi. Sain lopulta homman hoidettua kun valitin tarpeeksi moneen eri paikkaan ja uhkasin ilmoittaa heistä luottoyhtiölle, mutta aika paljon siihen meni energiaa, ja aika paljon sain syytöksiä tökeröiltä asiakaspalvelijoilta, jotka mm. syyttivät minua siitä, että varasin heiltä lennot vaikken ollut ymmärtänyt heidän ranskankielisiä sähköpostejaan. Lennot toki olin varannut englanninkielisiltä sivuilta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa mun on pakko valitettavasti olla samaa mieltä! Huomasin meinaan itsekin töissä että läheskään kaikilla työkavereilla ei ollut samoja skillsejä eikä välttämättä myöskään samanlaista halua auttaa asiakkaita. Mutta pakko myös sanoa, että ei välttämättä ole aina edes kiinni tyypistä, joka vastaa puhelimeen. Nimittäin muutamankin kerran kävi myös itselle niin, että ei vaan millään löytynyt oikeaa lentoa ja siinä varausluokassa (niitä on paljon) joissa piti olla. Vasta kun oli myynyt eioota, niin halutut lennot ja paikat ilmestyikin näytöllä. Eli se järjestelmä, jota meilläkin käytetään, on reaaliajassa ja käytössä ympäri maailmaa. Plus että se järjestelmä myös temppuilee kiitettävän useasti. Eli tilanne muuttuu tosiaan joskus ihan sekunneissa! Ja sitä on tottakai joskus myös asiakkaan näkökulmasta mahdoton käsittää, että miten ne lennot ei ole enää saatavilla sillä hinnalla, vaikka ne just äsken vielä oli ja näkyi tossa tietokoneen ruudulla.

      Mutta tosiaan, joskus soitto tai kaksi voi myös auttaa tilannetta, jos ei ensimmäisellä kerralla irtoa :) Meillä oli oma osastonsa noille lentomailien varauksille, joten niistä en osaa sanoa juuta enkä jaata!

      Aika uskomattomalta kuulostaa että omin päin ovat päättäneet sun luottokorttia veloittaa! Onneksi selvisi ja toivottavasti loppu hyvin, kaikki hyvin :) Mutta tosiaan, yhteydenotto kannattaa aina jos vähääkään epäilyttää!

      Poista
  3. Lemmikit ja lentoyhtiöt. Viime syksynä yrittelin montaa kautta selvittää asiaa. Osa sanoi suoraan etteivät kuljeta ja lopuilta ei saanut 'selvää vastausta'! Pystyttekö suomentamaan minulle asiaa? Ei on selvä, mutta tuo toinen puoli. Yritin kysyä montako lemmikkiä (kissa tai koira) voi ottaa mukaan? Monelta sai vastauksen, että matkustaja voi ottaa enimmillään kaksi lemmikkiä matkustamoon (penkin alle) ja jos on tilaa. Kuulostaako tutulta? Sitten yritin saada vastausta, että kuinka monta lemmikkiä sopii yhdelle lennolle? Vastaus: riippuu lentokoneesta. Olin katsastanut sopivan lennon etukäteen ja tarjosin sitä lentoa. Vastaus: varatkaa liput ja katsotaan sitten 1-2 vrk ennen lentoa.
    Siis ... siis, vaikka olisin halunnut määrätylle lennolle, vaikkapa 3 kk päähän, en voi saada tietoa ennen varausta? ..enkä ennen kuin 1-2 vrk ennen lähtöä? Tai parhaammassa/pahimmassa tapauksessa vasta lennolle lähdössä. Olenko ymmärtänyt oikein, että lemmikkien status on vieläkin alhaisempi kuin matkatavaroiden? Lemmikkien kanssa matkaajalla on 'hieman' enemmän huolta noista kuin matkatavaroista. Jos matkalaukku painaa liikaa, voi maksaa lisää tai jättää jotakin pois (ainakin teoriassa, kukahan sitä nyt turhaa on pakannut?) Jos lemmikki ei pääsekkään lennolle, niin ... niin ... ei ole oikein oletuksena, että lemmikki jää siihen ja omistajat lähtevät matkaan! Voi olla melkoisen mielenkiintoinen tilanne tiskillä! Mitenkähän matkan peruminen kokonaisuudessaan onnistuu (siis ei pelkästään lennon osalta) inhimillisesti? Sitten jossain vaiheessa hoksasin tuon 2+2 lemmikki/matkustaja -säännön. Tuonhan voi tuon perusteella myöskin 'positiivisesti' ymmärtää, että 200 paikkaiseen koneeseen tuon perusteella voi ottaa ... siis, kuinka monta lemmikkiä? Onkohan mitenkään mahdollista saada varmaa vastausta, miten kannattaa toimia esim 12 lemmikin kanssa? Eihän lentoyhtiölle ole mitään väliä kenen lemmikkejä matkassa on, siis jos itse kustannan vaikkapa kaksi ja lisäksi kustannan muiden matkustajien piikkiin loput lemmikit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin ainakin yrittää vähän selvittää asiaa, mutta kieltämättä se on hieman monimutkaista :) Ja nyt tosiaan voin vain puhua sen lentoyhtiön puolesta, jolla olen ollut töissä, sillä jokaisella lentoyhtiöllä on omat sääntönsä lemmikkien suhteen. Osa ei kuljeta lemmikkejä ollenkaan, osa kuljettaa vain rajatuin säännöin ja osa vapaammin. Myös maiden suhteen on rajoituksia! Ja ne taas ei ole lentoyhtiöstä kiinni, vaan maan viranomaisista. Esimerkiksi Britteihin ei saa tuoda lemmikkejä muuten kuin rahtina ja silloin ne joutuvat maahan saapuessaan karanteeniin. Eri mailla on myös rajoituksia siitä, kuinka monta lemmikkiä yksi henkilö saa tuoda maahan mukanaan.

      Lentokoneen matkustamoon voi ottaa mukaan vain kissoja tai koiria, jotka ovat hyvin pienikokoisia (kuljetushäkki+koira max. 6kg yhteispaino) ja jotka kuljetetaan pehmeässä kuljetuslaukussa tai kovakantisessa kuljetushäkissä, jonka on mahduttava edessä olevan penkin alle. Lentokoneen ruumassa kuljetetaan lemmikkejä, jotka ovat painoltaan suurempia ja häkkikoko isompi. Hyvin pienikokoiset lemmikit, esim. kissanpennut samasta pentueesta (väh. 10 vkon ikäiset) voivat matkustaa samassa kuljetushäkissä, jos ovat tottuneet toisiinsa ennestään.

      Riippuu tosiaan lentokoneen tyypistä että kuinka paljon lemmikkejä voidaan ottaa lennolle. Lisäksi osassa lentokonetyypeistä ja kohteista on tietyt kaudet, jolloin lemmikkejä ei voida kuljettaa, koska ruuma ei ole lämpösäädelty. Jos muistan oikein, niin meillä useimmilla lennoilla matkustamossa sai olla 2 lemmikkiä per matkustusluokka. Se siis tarkoittaa sitä, että 2 lemmikkiä turistiluokassa ja 2 businessluokassa. Mutta esimerkiksi mannertenvälisillä lennoilla osaan lentokoneista ei voida ottaa businesluokkaan eläimiä, koska tuolit kääntyvät sängyiksi, jolloin lemmikki ei luonnollisestikaan mahdu matkustamaan tuolin alla.

      Yleensä lentokonetyyppi, jolla tietty lento lennetään tiedetään jo etukäteen. Ja silloin sen voi tarkistaa järjestelmästä, että kuinka monta lemmikkiä koneeseen mahtuu. Mutta varmasti sitä ei voi luvata, koska konetyypitkin vaihtelee lennoittain. Kukaan ei voi siis sanoa, että sillä lennolla saa aina ottaa mukaan 4 lemmikkiä.

      Poista
    2. Lentoyhtiöllä, jossa olin töissä, tehtiin aina niin että kun asiakas soitti ja halusi matkustaa lemmikkieläimen kanssa, niin hänelle tehtiin väliaikainen varaus. Kun varaus luotiin järjestelmään, niin sinne lisättiin samantien myös tieto siitä että asiakas haluaa tuoda lemmikin mukanaan. Lemmikkieläinpyyntöä varten tarvitaan aina tiedot lemmikin rodusta, painosta, sekä kuljetushäkin mitat. Kun varaus on luotu, niin erikoisvarausten (jonka alle mahtuu esimerkiksi lemmikkieläimet, pyörätuoliasiakkaat, vaarallisten aineiden kuljettajat ja yksin matkustavat lapset) osasto tarkistaa kyseisen lennon tilanteen ja sitten joko hyväksyy tai hylkää lemmikkieläinpyynnön. Vastaus saadaan yleensä 24 tunnin kuluessa ja väliaikainen varaus on aina voimassa 72 tuntia. Joten käytännössä jos tehdään väliaikainen varaus sinulle ja lemmikillesi, niin 24 tunnin jälkeen saat tietää, pääseekö lemmikki mukaan. Jos lemmikki on vahvistettu, niin voit vahvistaa oman varauksesi ja sitten maksaa sen. Jos lemmikki on evätty lennolta (syynä se, että lennolle ei ole enää tilaa lemmikeille), niin voidaan etsiä vaihtoehtoisia lentoja ja jälleen lisätä lemmikkipyyntö uusille lennoille.

      En suosittele varamaan lentoja ensin ja vasta jälkeenpäin lisäämään lemmikkipyyntöä, koska voi tosiaan käydä niin, että lennolla on jo maksimimäärä eläimiä ja pyyntö hylätään. En muista mikä on lemmikkien sallittu kokonaismäärä ruumassa, mutta yksi matkustaja saa laittaa ruumaan maksimissaan 3 eläintä. Koska lennoilla on sallittu vain tietty määrä eläimiä, niin en tiedä onko esim. 12 lemmikkin kuljettaminen samalla lennolla mahdollista. Sen tiedän että matkustamossa niin montaa lemmikkiä ei kuljeteta.

      Lemmikkejä tosiaan kuljetetaan myös rahtina, mutta riippuu varmaan matkan tarkoituksesta, olisiko se sopiva vaihtoehto. Ja tosiaan, joihinkin maihin se on se ainoa vaihtoehto.

      Ainakin meillä lemmikkieläimet vahvistetaan kyllä varaukseen ennen lähtöä ja ketään ei neuvota kokeilemaan onneaan lentokentällä. Lähinnä siksi, että jos kentälle ilmestyy ilmoittamatta mukanaan koira, niin melko varmasti koiran pääsy lennolle evätään. Tuota en oikein ymmärtänyt, että lemmikkien status olisi vielä alhaisempi kuin matkatavaroiden? Nimenomaan koska lemmikkien hyvinvoinnista halutaan huolehtia, niin yhdellekään lennolle ei oteta sallittua enempää eläimiä. Matkalaukuilla kun taas ei ole niin kauheasti väliä, jos ovat sikinsokin puristuksissa ja niitä paiskotaan kenttähenkilökunnan toimesta. Kukaan ei taatusti halua matkalaukun kohtaloa kissankuljetushäkilleen :)

      Toivottavasti tämä selvensi asiaa ja jos on lisäkysymyksiä, niin antaa tulla vaan. Tässä tosin taitaa olla jo kaikki info aiheesta tähän hätään, ainakin sen verran mitä muistan.. Kehotan harkitsemaan lentoyhtiön vaihtoa, jos et tuon parempaa palvelua ole saanut. Ja tottakai pitää muistaa olla kärsivällinen itsekin, näiden asioiden selvittely kun vie myös asiakaspalvelijalta aikaa, kaikki tieto kun ei tule automaattisesti ulkomuistista, vaan tietoa pitää hakea ja tarkistaa järjestelmästä. Mutta mieluummin tottakai niin, että kaikille osapuolille asiointi on selkeää ja erityisesti matkustajalle, joka maksaa palvelusta. Tsemppiä matkustamiseen lemmikkien kanssa!

      Poista
  4. Skandinaavisessa lentoyhtiössä työskentelevänä voin ,että meille otetaan matkustamon puolelle enintään 2 lemmikkiä kerrallaan. Ei ole väliä onko kissoja vai koiria. Joissakin yhtiöissä huolitaan ainoastaan kissoja samalle lennolle tai pelkkiä koiria, pelkäävät kai kissan ja koiran välisiä tappeluita :)

    VastaaPoista
  5. Wow vastauksia! Kiitos molemmille. Sitten alan 'purkamaan järjestyksessä'.
    Eipä taida joutua karanteeniin kun menee Britteihin. Siellä on isojakin kansainvälisiä koirakilpailuja ... joten väitämpä vastaan. Lemmikkien lukumäärää lennolle lentoyhtiöt eivät ainakaan toistaiseksi ole pystyneet/halunneet ilmoittaa; aina tulee vakio fraasit x kpl matkustamoon ja x kpl ruumaan per matkustaja. ... vaikka tiedustelisi ennalta nimettyä lentoa. On varmasti vaikeaa! Rahtina kuljettamisesta kysäsin muutamalta yhtiöltäkin; a) sivujen mukaan isommat/enempi pitää lennättää rahtina (ok), mutta sitten kun otti yhteyttä rahti-puolelle, niin (huh) sieltä sanottiin suoraan etteivät kuljeta lemmikkejä rahtina... yritin jatkaa keskustelua:'mutta...mutta...kun tuolla kerrotaan, että ...' vastaus oli melkein 'kiitos ja kuulemiin'. b) Toisella kerralla sain sähköpostitse arvion 8'000. Kiitin arviosta ja lupasin pitää mielessä arviota. Olisivatkohan menneet yksityiskoneella vai millai? Kun itse suunnittelen lentämistä lemmikkien kanssa, niin tiedän matka-ajankohdan jo useata kuukautta etukäteen sekä pyrin valitsemaan sellaiset lennot ettei matka kestä 'aivan hirveitä' mahdollisine koneen vaihtoinee. Koko matkahan esim kotoa perille on jo kokemus. (Siirtyminen lentokentälle ~2-3h + ajoissa perillä ~2-3h + varsinainen lentomatka ~2-6h + siirtyminen lentokentältä eteenpäin ~'tiedä häntä') Helposti yhdensuuntaiseen matkaan menee 12h. Lisäksi tietenkin on järjestelyt lähtö- että saapumispäässä (mm tarpeelliset vierailut eläinlääkärillä). Jos tuohon vielä pitäisi ottaa 'varaus', ettei koneeseen sovikkaan, vaan seuraavalle lennolle (päivä parin päähän tahi seuraavalle viikolle), niin vaatii jo todella rauhallista mieltä. Ja toisiaan minua kannustettiin tekemään varaus ja sitten katsotaan sopiiko ... (jäi muuten matka tekemättä, en alkanut kokeilemaan onneani!) Yritin samoihin aikoihin myöskin lähestyä sähköpostitse lentoyhtiöitäkin, jotta heillä olisi aikaa vastata. Mutta... mutta, sain tietenkin aivan samat vastaukset mitä löytyi esim heidän sivuiltaan, eli ei mitään uutta - mikä vahvistaisi tai pois sulkisi mahdollisuuksia. Täytynee seuraavalla kerralla yrittää suoraa lentoa paikasta A paikkaan B ja sellaiselle välille millä liikennöi useampi yhtiö jotta olisi enemmän mahdollisuuksia valita. Tuollainen lento on muuten onnistunutkin kahden lemmikin kanssa ja silloin lyhyellä varoitusajalla. Koko matka kyllä kesti silloin yli vuorokauden ja välillä oli jopa todella kiirettä parin koneen vaihdon kanssa (lähinnä siksi, että lentokentät olivat isohkoja ja kansaa oli paljon). Tuo viittaukseni lemmikkien asemaan johtuu, lukemistani säännöistä missä ymmärtääkseeni ilmoitetaan melko selvästi ettei lentoyhtiö periaatteessa vastaa mistään jos tapahtuu jotain epätoivottua. Korvauksetkin meni kilojen mukaan.
    Kovasti on välillä yritetty kysyä, mutta siinäkin on oma vaaransa.
    Monesti vastaukset jopa saman lentoyhtiön sisällä ovat ristiriitaisia.
    Eivät sentään ole laittaneet vastauksiensa loppuu kaneettia, että 'nämä vastaukset eivät sido lentoyhtiötä'.
    Tuotakin menettelyä eräät tahot tekevät.
    Mutta kaikkihan selviää viimeistään kun menee, kokee ja katsoo mitä tapahtuu - sopiiko kaikki koneesee/tuleeko kaikki perille. Kun matkalaukku meneekin toiselle paikkakunnalle mitä itse, niin tulee huolia - mutta kun lemmikki meneekin toiselle paikkakunnalle mitä itse - niin ... on sitä joku todella huolissaan (molemmissa päissä).
    Ihan positiivisin mielin tässä otetaan selvää ja suunnitellaa seuraavaa matkaa.

    VastaaPoista
  6. Mites muuten käytännössä suhtaudutaan kentillä siihen, että etu- ja sukunimi on väärinpäin, vaikkakin täysin oikein. Jääkö käytännössä kentälle, vai pääseekö koneeseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä, kun en ole lentokentällä ollut töissä. Riippuu varmaan lentokentästä, lentoyhtiöstä ja virkailijasta :)

      Poista