Ostin 5.12. uuden kännykän. Semmosen Nokian halvan perusmallin, joka muistuttaa ulkonäöltään halpaa Blackberrya. Noin 2-3 viikkoa sitten tapahtui jotain, eikä puhelin enää ladannut itseään. Vika joko puhelimessa tai laturissa, mene ja tiedä, mutta mitään ei tapahtunut ja akku kävi vähiin.. Ensimmäinen kysymys oli tietenkin, että miksi alle puolen vuoden ikäinen puhelin vain yhtäkkiä lakkaa toimimasta? Kaukana ovat siis ajat, jolloin Nokian puhelimet kestivät vuosikausia. Olen välissä kokeillut Samsungia, mutta sitten aina palannut Nokiaan. Nyt en ole enää varma. Ja kuten edellisestä postauksesta jotkut huomasivat, en ole mikään älypuhelin-fani. Mutta pitäähän sen luurin nyt kuitenkin edes normaalisti toimia!
Vein puhelimen sinne, josta sen ostinkin ja he totesivat lähettävänsä sen jonnekin. Kuulemma 2-3 viikon päästä kuuluu. Eivät muuten tarjonneet varapuhelinta, onneksi semmoisia löytyy omasta takaa. Kuulemma jos Iphonen vie huoltoon, niin ne antaa samanmoisen tilalle? Mutta kuitenkin.. tänään postissa tuli kirje, että puhelimesi on saapunut takaisin huollosta ja nouda se ystävällisesti ennen 11.6. tai hävitämme sen varastotilanpuutteen takia. Ja sitten ihmettelen täällä itsekseni..
- Olisiko hieman halvempaa ja aikaasäästävämpää vain soittaa ja ilmoittaa, että puhelin on noudettavissa?
- Jos vaivautuu lähettämään sen kirjeen, niin kannattaisiko ehkä myös mainita, tuliko huollosta kuluja vai ei?
Asiasta rasiaan, mielestäni 109 euroa maksanutta puhelinta ei kannata monella sadalla korjailla. Joten toivoa sopii että huoltokuluja ei ole. Sitäpaitsi kai niissä puhelimissa nyt edes jonkunlainen takuu on myös nykypäivänä?
Source |
Meillä siis kierrätetään bio, paperi ja muovi. Koskakohan ne hokais ton metallin?
Kaikki tämä on tottakai hyvä asia, mutta mitä muuta ne voi olettaa, sillä uudistuksen peruskivenä oli, että kadulle saa laittaa yleisjätteen astian 9 kertaa vuodessa niin että se sisältyy vuosittaiseen jätemaksuun (192 euroa per vuosi btw). Kaikista ylimääräisistä kerroista joutuu maksamaan 4,50 per kerta. Tässä viittaan myös edelliseen postaukseen, hollantilaisten tarkkuudesta raha-asioiden suhteen. Jos vain mahdollista, mitään ylimääräistä ei haluta maksaa.
Ja jos muovia ei ole ennen kerätty, niin on ehkä loogista, että sen jätteen määrä on noussut? Voisin myös veikata, että kierrätetyn muovin määrä nousisi vielä muutaman pykälän, jos sen voisi laittaa kadulle missä tahansa muovipussissa eikä vain erikseen myytävissä, tähän tarkoitukseen määrätyissä muovipusseissa.. (Saakohan kaupunki supermarketeilta jonkun osingon niistä myytävistä pusseista?)
Tiedottaminen on tottakai hyvä asia ja onhan se mukavaa, että heidän oivat suunnitelmansa toimivat. Silti on hieman epäilyttävää, tiedotuslehtisessä oleva toteamus, että koska tämä toimii, niin eivät myöskään aio jäädä laakereilleen lepäämään vaan tekevät entistä enemmän ja "parempia" uudistuksia tulevaisuudessa. Loogista ehkä, mutta kuka ottaisi huomioon että tottakai kotitaloudessa voidaan tehdä paljonkin jätteen eteen, mutta suurin syyllinen on kuitenkin pakkausteollisuus tai teollisuus ylipäätänsä, koska minkä ihminen sille voi, että jokainen purkki ja purnukka on pakattu vähintään kolmeen eri kertaan? Siitähän sitä jätettä syntyy.
Source |
Source |
Source |
Tuo 9 kertaa on kyllä todella vähän, meillä Roosendaalissa se harmaa jäteastia tyhjennetään kaksi kertaa kuussa. Säästötoimihan tuo on, harvalle varmaan riittää se 9 kertaa ja joutuvat maksamaan lisämaksun, perusmaksu näyttää kuitenkin halvalta.. -Sari-
VastaaPoistaKyllä kaupunki tyhjentää jäteastiat 2 kertaa kuukaudessa, mutta se on sitten oma päätös, että laittaako astian kadulle vai ei. Ja harva tosiaan selvää 9 kerralla, joka perusmaksuun sisältyy.. joten ehkä on laskettu, että perusmaksu voi olla halpa, jos kuitenkin oletuksena on että jokainen joutuu vähintään pari lisämaksua maksamaan.
Poista